انتقال اطلاعات به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. شبکه های ارتباطی صنعتی ، پیش نیاز اساسی برای دیجیتالی شدن در دنیای انتقال اطلاعات است. در نتیجه سیستم های اتوماسیون شبکه توزیع نیروی برق به خدمات ارتباطی مدرن و نوینی نیاز دارد. تاسیسات صنعت برق به شدت تحت تأثیر نیاز کلی برای افزایش انتقال نیرو ، فناوری های سبز و پایدار و همچنین گسترش منابع انرژی و ذخیره آن است. شرکت های خدمات توزیع برق سعی می کنند کیفیت انتقال انرژی را بهبود بخشند ، زمان خاموشی برق و هزینه های عملیاتی و نگهداری را کاهش دهند. این موارد رقابتی در بازار همراه با تغییر الگوی مصرف و انتقال بار ، نیاز به تعداد زیادی دستگاه هوشمند در شبکه برق دارند. کلیه دستگاههای مدرن مانند سنسورهای خط ، کنتورهای هوشمند ، کنترل کننده های انواع تجهیزات شبکه ، RTU ها و غیره حجم عظیمی از داده ها را تولید می کنند. آنچه کاملاً مشهود است ، چنین تغییراتی در شبکه های توزیع برق ، به درجه بالاتری از اتوماسیون ، کنترل و نظارت در کلیه سطوح نیاز دارد. در نتیجه شبکه های صنعتی هوشمند به منظور حل چالش های اتوماسیون توزیع ، ارتباطات دو طرفه با تاخیر کم ، افزایش قابلیت اعتماد ، نیاز دارند تا از روش های مدرن تر و به روز تری برای ارتباطات استفاده کنند.

هر کدام از تکنولوژی های ارتباطی مزایا و معایب خود را دارد ؛ بهای تجهیزات ، پیچیدگی پیاده سازی ، در دسترس بودن تجهیزات ، هزینه های سرویس و نگهداری ، قابلیت سازگاری با تجهیزات موجود و غیره.

در نتیجه برای انتخاب یک تکنولوژی ارتباطی باید موارد مختلفی را بررسی کرد. به توجه به اینکه در بحث توزیع نیروی برق ، بستر ارتباطی داخل شهر می باشد ، در نتیجه فاکتورهای اولیه و اصلی برای این تصمیم گیری ، محدودیت های ایجاد شده شهرسازی است ؛ مانند ساخت و سازهای روزانه ، تغییرات روزانه در فضاهای خالی ، نویز و تداخلات طبیعی مثل باران و برف ، محدودیت های سرویس و نگهداری در طول روز.
در این جزوه سعی شده است به صورت خیلی خلاصه راجع به بسترهای ارتباطی روز دنیا اطلاعاتی ارائه شود. این تکنولوژی ها شامل شبکه WAN ( اترنت کابلی ) ، شبکه WiFi ( بیسیم ) و رادیو می باشد. پس از آن کمی بیشتر راجع به تکنولوژی و بستر فیبر نوری توضیح داده شده است.
این جزوه فقط جهت آشنایی اولیه با تکنولوژی فیبر نوری نوشته شده و قطعا برای تصمیم گیری قطعی در مورد پیاده سازی یک تکنولوژی به اطلاعات خیلی بیشتر و عمیق تر نیاز است که در این جزوه نمی گنجد. امیدواریم این جزوه شروع بحث های عمیق تر آینده در مورد مزایای فیبر نوری نسبت به رادیو باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *