AZAR-RTU نام تجاری Remote Terminal Unit ( RTU ) شرکت صنایع برق آذرکلید می باشد. RTU یک واسط ارتباطی است که داده های تله متری را به مرکز کنترل ( Dispatching ) ارسال و یا بر اساس دستورات صادره از مرکز کنترل ، وضعیت عملکرد تجهیزات را تغییر و یا اطلاعات لازم را دریافت می نماید.
مجموعه RTU ساخت شرکت آذرکلید با کارکرد ارسال فرمان از راه دور جهت تغییر وضعیت کلیدها ( سکسیونر و دژنگتورهای پست های توزیع نیرو ، سکسیونر هوایی ، جریان ریکلوزر و سکشنالایزر ) و دریافت اطلاعات لازم از وضعیت کلیدها و رله های حفاظتی ، مقادیر جریان و ولتاژ و در ضمن اطلاعات غیر منتظره مانند جریان اتصال کوتاه در شبکه را می توان مدیریت نمود.
به زبان ساده تر ، RTU یک سیستم اتوماسیون است که دارای یک سری ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ می باشد. از طرف دیگر تعدادی پورت های ارتباطی استاندارد دارد که بتواند به دستگاه های دیگر متصل شود و اطلاعات آنها را جمع آوری کند و یا اطلاعات جمع آوری شده را ارسال کند. تمام این ارتباطات از طریق پروتکل های استانداردی مانند MODBUS , DNP3 , TCP/IP , T101 , T104 و غیره انجام می شود.
حال این سیستم اتوماسیون تحت نام واحد کنترل شونده از راه دور یا Remote Terminal Unit ( RTU ) ارائه می شود. از این سیستم اتوماسیون می توان در صنایع مختلف استفاده کرد مانند برق ، آب ، فاضلاب و غیره. در حال حاضر RTU شرکت آذرکلید در صنعت برق و در شبکه های توزیع برق استفاده می شود. این تجهیز همان طوری که در بالا توضیح داده شد ، مسئولیت مانیتور کردن تجهیزات داخل پست های برق را بر عهده دارد و همچنین طبق فرمان هایی که از مرکز کنترل ارسال می شود ، عملیاتی بر روی این تجهیزات نیز انجام می دهد ( مانند قطع و وصل کلید های داخل پست ). از این رو RTU با توجه به تعداد تجهیزاتی که داخل یک پست برق ( تابلو برق ) وجود دارد می تواند تعداد ورودی ها و خروجی های مختلفی داشته باشد.