اترنت و مزیت ها و معایب آن نسبت به Wifi

طبق تعریف موسسه IEEE، اترنت با پروتکل ۸۰۲.۳ تعریف می گردد. اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم، اترنت به رایج ترین نوع LAN که امروزه استفاده می گردد اطلاق می شود. LAN یک شبکه کوچک را به هم متصل می کند که در محوطه کوچکی همچون دفاتر، دانشگاه ها یا حتی در خانه ها با هم در ارتباط هستند. در مقابل آن WAN است که یک منطقه جغرافیایی بزرگ را پوشش می دهد.

اترنت تکنولوژی ای برای اتصال شبکه های محلی (LAN) است، که می‌تواند دستگاه‌ها را با یک پروتکل ارتباط دهد. حال این نکته پیش می آید که در دنیایی که ظاهراً تمام ارتباطات با Wi-Fi انجام می شود، آیا نیازی هست لپ تاپ دارای پورت اترنت برای اتصال کابل اترنت باشد؟ اگر جواب این سوال را از کسانی که در بازی های کامپیوتری حرفه ای یا مشاغل تجاری بزرگ هستند بپرسید، جواب خواهند داد” بله، قطعاً”. در زیر با جزئیات این مسئله بیشتر آشنا خواهید شد:

مولفه های اصلی اترنت

اترنت از سال ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت و فقط حدود ۱۰Mbps سرعت داشت. اترنت سریع که به وجود آمد تا سرعت ۱۰۰Mbps  را پشتیبانی می کرد، اما بعد از پیشرفت های شگفت فناوری، اترنت گیگا بیت امروزی به وجود آمد که تا ۱۰۰۰Mbps  را پشتیبانی می کند. اگرچه این سرعت بیشتر در شرکت هایی که خود در زمینه فناوری فعال هستند کاربرد دارد ولی اترنت ۱۰۰۰۰Mbps  نیز در راه است.

از آنجایی که اترنت روی کابل ارائه می گردد، نوع کابل در کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. در ساده ترین حالت از کابل CAT5 استفاده می گردد. این کابل ها اترنت و اترنت سریع را پشیبانی می کند. کابل های CAT5e و CAT6 نیز قادر خواهند بود اینترنت گیگابیت و بالاتر را پشتیبانی کنند.

این کابل ها از مودم یا دستگاه هایی که هم مودم هستند و هم روتر به پورت دستگاه هایی که قابلیت آنلاین شدن دارند کشیده خواهند شد. ابزارهایی مانند کامپیوترها، لپ تاپ ها یا تلویزیون های هوشمند. اگر ابزاری که از آن استفاده می کنید دارای پورت اترنت نیست، از مبدل های USB مخصوص اترنت می توانید استفاده کنید.

مزیت های اترنت نسبت به Wi-Fi

ثبات سیگنال : راه اندازی شبکه کابلی LAN نسبت به شبکه بی سیم WLAN زمانبر و پرهزینه هستند ولی مزیت های انکار ناپذیری نیز دارند. نخست اینکه سیگنال های Wi-Fi با فرکانس های رادیویی ارسال می گردند. اگر با ماشین از داخل یک تونل عبور کنید و همزمان رادیو گوش کنید، مشاهده خواهید کرد که سیگنال دچار مشکل می گردد. برای Wi-Fi هم همین اتفاق می افتد.

با اترنت کابلی، تداخل دیگر معنا ندارد. این عدم تداخل یک مزیت بسیار مهم است زیرا در Wi-Fi، ممکن است از سیگنال های Wi-Fi  همسایه گرفته تا ماکروفر و هدست بلوتوث با هم تداخل پیدا کنند. بدون تداخل، اترنت کمتر کند می شود، قطع نمی شود و تداخل در اتصال به وجود نمی آید. این مزیت زمانی که دیتاهای حجیم و زیاد را ارسال می کنید بسیار کاربرد دارد.

دیوارهای خانه نیز به دلیل اتصال سخت افزاری موجود دیگر مشکلی ایجاد نمی کند و به همین دلیل در اترنت کابلی نیازی به تقسیم پهنای باند نیز نخواهد بود.

امنیت و انعطاف پذیری: حتی با وجود اینکه از اترنت کابلی استفاده می کنید در جابه جایی تا ۱۰۰ متر می توانید از انعطاف پذیری خوبی بهره مند باشید. از آنجایی که اکثر روترها دارای پورت اترنت هستند، ایجاد یک سوئیچ خیلی زمان نخواهد برد. حتی می توانید همزمان با دریافت سیگنال های Wi-Fi کنسول بازی و تجهیزات بازی خود را به کابل اترنت متصل کنید.

امنیت و کنترل روی اترنت بسیار بالا بوده و نفوذ ناپذیر است که این ویژگی در زمینه های تجاری همیشه در الویت بوده است. اتصال فیزیکی باعث می شود بتوانید هر کسی در هر زمانی به شبکه متصل است را شناسایی کرده و نسبت به آن آگاهی داشته باشید. این ویژگی محدودیتی برای کاربران مجاز ایجاد نمی کند بلکه از ورود افراد نامرتبط جلوگیری می کند. با Wi-Fi محدودیت ها را پشت سر می گذارید ولی این شبکه به دلیل دسترسی راحت تر، در معرض تهدید قرار دارد.

مشکلات اترنت نسبت به Wi-Fi

محبوبیت Wi-Fi به دلیل دسترسی آسان آن و کم هزینه تر بودن آن است. وقتی از WLAN استفاده کنید، فقط به یک مودم- روتر نیاز دارید که به سهولت قابل تهیه است.

هزینه : شبکه LAN کابلی پیچیده تر و بزرگتر است و به همین نسبت هزینه آن هم بیشتر است. اگر کابل اترنت خود را به دستگاه ایکس باکس وصل کنید، تنها نیازمند یک کابل هستید اما اگر می خواهید یک شبکه تجاری ایمن، با ثبات و خصوصی داشته باشید؛ به مودم، فایر وال، سرور، سوئیچ و احتمالاً نصاب حرفه ای احتیاج خواهید داشت. از آنجایی که هر کدام از این موارد هزینه بر هستند باید دنبال ایجاد شبکه ای باشید که با سرمایه شما همخوانی داشته باشد.

تعداد پورت های در دسترس : خیلی از لپ تاپ ها، کامپیوترهای رو میزی، تلویزیون های هوشمند، کنسول ها و … دارای پورت اترنت هستند ولی برخی از آنها نیز این پورت ها را ندارند. به عنوان مثال خیلی از کنسول ها این پورت را ندارند. در نتیجه تجهیزی که قرار است به شبکه اترنت وصل شود باید دارای پورت اترنت نیز باشد. ( مثال خاص : RTU ای که قرار است در شبکه استفاده شود باید دارای حداقل یک پورت اترنت بوده و در ضمن پروتکل های مورد نیاز باید روی آن پورت اترنت تعریف شده باشند. )

پویایی : اگر از اترنت کابلی استفاده کنید، دیگر از آن روی سیستم های قابل حمل مانند تبلت ها، گوشی های هوشمند و … نمی توانید استفاده کنید. به همین خاطر است که اکثر LAN ها دارای اتصالات Wi-Fiاضافی نیز هستند. ( برای سهولت در ایجاد ارتباطات احتمالی در آینده )

دقت کنید در صورتی که مودم وای-فای شما در کنار مایکروفر باشد ، به محض اینکه مایکروفر را روشن کنید سیگنال وای-فای قطع می شود.